- Skrevet af: Daniel Beck Rømer
Vi mødes i klubben klokken 11 og kører til Strandby med RIB'en. Vi dykker på det vi har lyst til, mulige destinationer er korallerne og diverse vrag i området.
Vi griller om aftenen i klubben for dem der har lyst.
- Skrevet af: Daniel Beck Rømer
For at gøre plads til at Zodiac'en igen kan benyttes skal der ryddes op i garagen. Vi tager et par timer hvor vi rydder op og fylder en trailer til genbrugspladsen.
Opgaven er ikke specielt stor hvis vi er nogle stykker.
- Skrevet af: Steffen Frahm
Kristihimmelfartsturen med RIB’en stod på en forlænget weekend til Kristianssand for at besøge de mange fine vrag. Vejrudsigten lovede glimrende vejr og generelt fik vi pænt vejr de fleste dage.
Vi fik dog allerede et lille problem, da Colorline ikke ville lade os få begge trailere med, men efter lidt brug af plastikkortet fik vi begge trailere med. J Efter en fin sejllads, hvor der blev købt fine norgeshatte så vi (næsten) alle matchede, ankom vi til Kristianssand feriecenter efter midnat og så var det på køjen.
Første dag i Kristianssand blev brugt på at gøre RIB’en klar og lokke nye dykkerpositioner ud af Carlo og så afsted på første dyk. Men på trods af smukt vejr var så der nogle der blev lidt søsyge på den halve så den hele morgenmad måtte op igen J Den halve er et rigtig fint vrag og lever fuldstændig op til sit navn. Vraget ser virkelig ud som det nærmest er skåret i to dele, hvor kun den ene del er tilbage, deraf navnet…. Mens vi ventede på andre dykkere i vandet valgte flere af deltagerne at vise hvordan man kunne lade vandet ved at stå agter i RIB’en og bare lade vandet drive nedad det ene ben, rigtigt lækkert. Dette startede flere diskussioner omkring tisseventiler på hele turen.
Efter den halve gik turen mod Tom B. På Tom B var der lidt flere bølger og det betød at nogle måtte have den sidste del af morgenmaden udenbords. På Tom B måtte vi hjælpe et hold tyske dykkere der ikke var helt vandt til at dykke i brænding og strøm…. Men dykket på Tom B var fantastisk. Stadig et rigtig fint vrag, selvom sigten er set bedre, så var det stadig meget fint. Vi havde harpunerne med og alt den ’fiskefoder’ der var smidt vandet hjalp J så der blev skudt mørksej samt et par fladfisk, men nogle slap dog væk. Derefter hjem og få aftensmad…
Næste dag havde vi helt fantastisk vejr, så turen gik til minestrygeren (U426). Fantastisk sejltur ud gennem skærene. Vraget er rigtig fint, men desværre en del nedbrugt, men stadig muligt at se mange detaljer og flotte begroninger. Igen viste flere deltagere ’glæderne’ ved at en tisseventil. Mens vi lå og ventede, gik der desværre en halsmanchet (naturligvis ikke pga. manglende tisseventil). Men takket være storsind af en deltagerne blev der lånt en dragt så alle kunne få dykket. Derefter gik turen hjemad og sætte en passagerer af (minus halsmanchet), hvorefter turen gik til byvragene. Det er fine vrag der ligger på meget lav dybde (15-20m), vragene er stadigt meget velholdt og der er gode muligheder for at penetrere vraget, især i de store lastrum. Efter dykket kom en Tysk ubåd tæt forbi… Aftensmaden blev nydt på terrassen i det fineste vejr med udsigt over vandet.
Lørdag var vejret ikke så fint som tidligere på turen, men dykkes skal der, og man kan ikke tage til Kristianssand uden at besøge Seattle. Flere af os havde været på Seattle før, men igennem årene er der desværre mange detaljer der er forsvundet. Men Seattle er og bliver et rigtig fint vrag. Men besøg det, inden det forsvinder helt :) Efter Seattle fandt vi en lille hyggelig vig, for at se på et ukendt vrag og om det mon var værd at dykke, det var ikke tilfældet. Men under stoppet i den lille vig, fandt vi ud af at Thomas Grønne er en utrolig yndefuld fridykker, selv i tørdragt.
Dagen afsluttes med byvragene, som altid er et ekstra dyk værd. Ved siden af byvragene lå den tyske ubåd fra tidligere. Efter byvragene blev nogle af os sat i land ved dykkercentret, mens resten sejlede ud og plukkede kammuslinger. Muslinger var smukt tilberedt på grillen som forret til aftensmaden. Hovedretten var en omgang spaghetti bolo, der åbenbart var så krydret at flere deltagere fik sved på panden.
Søndag stod på afslapning og pakning og så gik turen hjemover…
Tak til deltagerne for en kanon tur til Kristianssand og til vragene Den halve, Tom B, Seattle, Byvragene (2x), U426 (minestrygeren) for de gode dyk J. Og de mange fine diskussioner om tisseventiler…
Deltagere: Peter Valler, Thomas Grønne, Søren Bokser, Peter MC, Daniel Rømer og Steffen Frahm.
- Skrevet af: Daniel Beck Rømer
Dette er beretningen om vores RIB-tur til langeland i April. Det var undertegnedes første tur med klubbens RIB, og som jomfru var det naturligt min opgave at berette om vores tur. Om end lidt langsom i udfærdigelsen følger her fortællingen om turen – bedre sent end aldrig.
Vi drager afsted fra klubben fredag d. 17 efter arbejde og ankommer til campingpladsen i Spodsbjerg om aftenen (Færgegårdens camping). Her har vi en lille hytte med sovepladser til alle dog uden at der er sløset med pladsen i øvrigt. Da vi ikke er kommet for at være i hytten betyder det dog ikke noget, og næste morgen står vi op til perfekt vindstille vejr med masser af sol. Det står derfor klart at vi er heldige med vejret og humøret er højt inden afgang.
Vi sætter næsen sydover til et lille slæbested på østsiden af Langeland. På turen er det første gang undertegnede og Peter MC stifter bekendtskab med en såkaldt P-ventil i tørdragten, og denne bliver klargjort inden afgang. På køreturen sidder Peter MC dog noget uroligt i sædet og giver – på sædvanlig Peter MC vis – udtryk for et vist ubehag med den intime del af P-ventilen. Peter MC har været uheldig med montagen af førnævnte genstand – på trods af venlige råd gavmildt uddelt af Kaspar.
Vi ankommer til slæbestedet og får sat RIB’en i vandet hvorefter turen gik til M36 – ’Den omvendte’. Vandet er fladt og solen står højt på himlen. En minestryger fra 1940, sunket i 1945. Skibet er små 100m langt og lægger på siden med styrhuset ned skråt nedad – heraf navnet. Vi dykkede i tre hold og havde alle et fint dyk og jeg husker specielt stryger-kanonen er ligger synligt ved agterenden. Skibet ligger på små 30m dybde. Sigten var fin og der var stort set ingen strøm, dejligt.
Herefter gik turen mod vraget ’Island’, en trawler der sejlede på en mine i 1939 og sank på få sekunder. Oplevelsen med dykket på ’Island’ var heldigvis mere muntert end i ’39 og jeg ser tilbage på vraget som en fint hyggedyk på omkring 20m. Efter ’Island’ var stemningen til mere dykning i det gode vejr – det sidste luft brugt blev derfor brugt på lavt vand med UV jagt. Første UV fangst for undertegnede, der stolt fik et par fladfisk med til overfladen. Turen gik derefter retur til Spodsbjerg igen efter en god og lang dag på vandet med super vejr.
Søndag kører vi afsted til Bagenkop og sætter RIB’en i vandet. Vejret er igen helt perfekt og alle er klar til anden dag med dykning. Vi starter ud med et dyk på ’Augustenberg’, der viser sig at være noget mere nedbrudt end vragene fra lørdagen. Undertegnede fandt dog en flot støbe-jerns klinke som stolt blev taget med op – det viste sig dog hurtigt at rejsen til overfladen desværre havde forvandlet det til en ret almindelig keramik-klinke, uden helt den samme effekt som først antaget. Alle hold havde dog nogle fine dyk.
De sidste dyk søndag blev brugt på UV-jagt på lavt vand efter den gode oplevelse fra om lørdagen. Disse dyk udviklede sig til en blodrus hos nogle af dykkerne, og det blev til en fin fangst af fladfisk, der blev renset direkte i RIB’en. Disse dyk blev de sidste i langelandsbæltet, der alle var karakteriseret ved god sigt og stort set ingen strøm.
Herefter gik turen nordpå til Nørresundby igen kun afbrudt af en omgang sen aftensmad ved motorvejen. Tak til alle for en super hyggelig tur til Langeland – godt hjulpet på vej af perfekt vejr for årstiden!
Deltagere: Peter Valler, Anders S. Pedersen, Kaspar Winding, Anders Scheuer, Peter MC og Daniel B. Rømer
{jcomments on}
- Skrevet af: Peter Valler
Vejret ser endelig ud til at vi kan komme ud i RIB'en. Vesterhavet er selvfølgelig at foretrække men ellers tager vi skagen eller andet vrag på Østkysten.
Mødetid kl. 8.00
Luft til to dyk, maks 30m så det er for alle med AOWD eller tilsvarende.